Juttersmu-Zee-um Zandvoort

Zandvoort heeft twee musea, dit zijn het Zandvoorts Museum en ons Juttersmu-ZEE-um. Het Juttersmu-ZEE-um is in mei 2000 opgericht door Victor Bol. Sinds de opening hebben inmiddels al rond de 400.000 bezoekers het mu-ZEE-um bezocht. Er zijn veel mensen die meerdere keren steeds komen om steeds te ontdekken wat onze nieuwe aanwinsten zijn.

In loop der jaren is de ruimte verdubbeld. Dat moest ook wel, onze collectie wordt steeds groter! Van reddingsboeien tot flessen, van bijzondere schelpen tot zelfs koeien skeletten.

Daarnaast is er een zoutwater aquaria. De vissen en andere zeediertjes die hierin leven komen vaak zo groot als een postzegeltje binnen en zodra ze te groot worden worden ze weer terug geplaatst in zee.

Kijk op onze fotocollage voor diverse mooie foto’s van ons museum en kijk op onze Instagram pagina.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het Juttersmu-Zee-um heeft het.

In de vitrines van het Juttersmu-Zee-um ligt van alles, van gejutte duikersmessen, tot mammoet botten. Je kunt luisteren naar de indrukwekkende verhalen van echte strandjutters en je kunt bekijken wat ze gevonden hebben In het filmzaaltje draaien continu informatiefilms en de zeevissen in 1 van de 5 aquaria zijn natuurlijk altijd interessant om te bekijken. Voor de allerkleinsten zijn er een kijkdoos, kleurplaten en een tastkastje aanwezig. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal “troep” wat gevonden wordt, maar onmiddellijk na de vondst begint het fantaseren, over de geschiedenis van het gevonden voorwerp. Bij ons in het museum kun je kennismaken met de verhalen achter de vondsten.

Jutten

Wist jij dat jutten eigenlijk een vorm van jatten is? Je gaat op zoek naar op strand aangespoelde spullen, maar alles wat je op het strand vindt is officieel eigendom van de burgemeester van Zandvoort!

Jutten is heel spannend want je weet van te voren niet wat je allemaal op het strand gaat vinden. Je weet niet wie de eigenaar was en wat de geschiedenis is van hetgeen jij gevonden hebt.

Het kunnen voorwerpen zijn die zeevarenden verloren hebben of wat overboord gegooid is. Helaas laten ook strandbezoekers veel achter, wat natuurlijk niet de bedoeling is! De voorwerpen die het meest gevonden worden zijn netten, touwen, werkhandschoenen en tandenborstels.

Je bent een echte jutter als je in weer en wind over strand loopt en je misschien een bijzondere vondst ontdekt. Strandjutten is een eeuwenoude traditie, dat vroeger is ontstaan uit armoede. Vroeger werd er gezocht naar spullen die mensen zelf konden gebruiken.

FLESSENPOST→

Unieke vondsten

Natuurlijk worden er ook bijzondere, oude, spullen gevonden. In 2008 heeft een jutter van ons Mu-ZEE-um, een stuk aluminium gevonden. Het leek op het eerste gezicht dat het van een vliegtuig afkomstig was. Op het gejutte onderdeel stond onder meer het onderdeelnummer BX8 YA45. Natuurlijk zijn we dat nagegaan! Na intikken van het nummer op Google kwam naar voren dat het om een onderdeel van een raket ging........

Natuurlijk hangt het stuk in ons museum.

Er is werkelijk van alles te zien en te beleven, eigenlijk te veel om op te noemen, dus..... kom gezellig langs!

Hieronder kun je op de link klikken om alvast wat foto's te bekijken.

FOTO'S →